Diagnosis of human talent needs required by organizations at Magdalena
DOI:
https://doi.org/10.56294/cid202120Keywords:
Diagnosis, Higher Education Institutions, Human Talent, University Social ResponsibilityAbstract
This research manuscript presents the results of the diagnosis of human talent needs in the department of Magdalena, in order to be taken into consideration by Higher Education Institutions when adjusting their academic offerings and creating programs and services aligned to current requirements. The study consisted of diagnosing 66 organizations, including companies, Higher Education Institutions and state entities, to determine the needs and perceptions of the services offered by higher education in 2021 in Magdalena. This was done through a virtual semi-structured survey and a focus group. Among the findings, training needs were identified at the levels of technical, professional, technological and professional education in the sectors of agribusiness, agriculture, commerce, education, technology, engineering, hospitality and tourism, among others. Likewise, needs were identified for soft skills, communication skills, technological skills, and language skills
References
1. Latif KF. The Development and Validation of Stakeholder-Based Scale for Measuring University Social Responsibility (USR). Soc Indic Res 2018;140:511-47.
2. Mendoza Fernández DL, Jaramillo Acosta MC, López D. Responsabilidad social de la Universidad de La Guajira respecto a las comunidades indígenas. Rev Cienc Soc 2020;26:95-106.
3. Hernández Sampieri R, Mendoza Torres CP. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. 1 ed. México: McGraw-Hill Education; 2018.
4. Vallaeys F, Álvarez Rodríguez J. Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria: Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educ XX1 Rev Fac Educ 2019;22:93-116.
5. Tobón Zapata S, Muñoz-Mora J. Impuesto predial y desarrollo económico. Aproximación a la relación entre el impuesto predial y la inversión de los municipios de Antioquia. Ecos Econ 2013;17:173-99.
6. UNESCO. Proyecto de recomendación sobre los Recursos Educativos Abiertos (REA). París, Francia: UNESCO; 2019.
7. Rincón Quintero Y, Caridad M, Salazar Llamarte C. Responsabilidad social en universidades de gestión privada en Barranquilla. Rev Cienc Soc 2017;23:48-62.
8. Martínez-Usarralde M-J, Gil-Salom D, Macías-Mendoza D. Revisión sistemática de responsabilidad social universitaria y aprendizaje servicio. Análisis para su institucionalización. Rev Mex Investig Educ 2019;24:149-72.
9. La Cruz-Arango OD, Zelada-Flórez EA, Aguirre-Landa JP, Garro-Aburto LL. Responsabilidad social universitaria y posicionamiento de universidades en Lima-Perú. Rev Cienc Soc Ve 2022;28.
10. Ibarra Uribe LM, Fonseca Bautista CD, Santiago García R. La responsabilidad social universitaria. Misión e impactos sociales. Sinéctica 2020.
11. Garbizo Flores N, Ordaz Hernández M, Lezcano Gil A-M. El profesor universitario ante el reto de educar: su formación integral desde la Responsabilidad Social Universitaria. Rev Estud Exp En Educ 2020;19:151-68.
12. Cifuentes Zúñiga CF, Gaete Villegas GA, Sepúlveda Saldias CM, Morales Ojeda IA, Parada Jiménez DA. Factores de riesgo para infecciones de trasmisión sexual en adolescentes de un colegio de educación secundaria. Horiz Méd Lima 2021;21.
13. Hernández Bringas HH, Martuscelli Quintana J, Moctezuma Navarro D, Muñoz García H, Narro Robles J. Los desafíos de las universidades de América Latina y el Caribe: ¿Qué somos y a dónde vamos? Perfiles Educ 2015;37:202-17.
14. Forero-Jiménez MY. Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Rev Investig Desarro E Innov 2019;9:249-60.
15. Benito E. Reseña del libro: Responsabilidad social de la Universidad. Retos y perspectivas. Eureka Asunción En Línea 2011;8:134-6.
16. Rubio-Rodríguez GA, Sánchez JME, Vega GP. Responsabilidad social universitaria: Incidencia en diferentes grupos de interés en una universidad colombiana. Rev Cienc Soc Ve 2020;26:180-9.
17. Bernal Alarcón H, Rivera Sánchez B. Responsabilidad social universitaria: Aportes para el análisis de un concepto. Pensam Univ 2011:7-32.
18. Condori M, Reyna G. Percepción de la responsabilidad social universitaria en estudiantes de la Facultad de Sociología de una universidad pública de la ciudad de Huancayo, Perú. Espacios 2019;40:8-16.
19. Bolio Domínguez V, Pinzón Lizarraga LM. Construcción y Validación de un Instrumento para Evaluar las Características de la Responsabilidad Social Universitaria en Estudiantes Universitarios. Rev Int Educ Para Justicia Soc 2019;8.
20. Duque P, Cervantes-Cervantes L-S. Responsabilidad Social Universitaria: una revisión sistemática y análisis bibliométrico. Estud Gerenciales 2019;35:451-64.
21. Andia Valencia W, Yampufe Cornetero M, Antezana Alzamora S. Responsabilidad social universitaria: del enfoque social al enfoque sostenible. Rev Cuba Educ Super 2021;40.
22. Aspers P, Corte U. What is Qualitative in Qualitative Research. Qual Sociol 2019;42:139-60. https://doi.org/10.1007/s11133-019-9413-7.
23. Rodríguez Jiménez A, Pérez Jacinto AO. Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Rev Esc Adm Negocios 2017:175-95. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647.
24. Ramírez Atehortúa F, Zwerg-Villegas A. Metodología de la investigación: más que una receta. AD-Minist 2012:91-111
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Iris Cantillo Velásquez, Greys Sáenz Gutiérrez (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.