Development of intercultural competence of university teachers. A teacher training experience

Authors

  • Karla Leticia Prisco Sainz Facultad de Lenguas, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México Author
  • Flores Gómez Facultad de Lenguas, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México Author
  • María Melisa Facultad de Lenguas, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México Author
  • Mónica Vargas Grande Escuela de Formación Docente y Desarrollo Académico, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/cid2024.128

Keywords:

Teacher training, intercultural competencies, higher education, academic mobility, French-speaking culture

Abstract

Unlike training, which involves the preparation of an organization's personnel to perform a certain activity, teacher training deals with the “acquisition, definition and redefinition of skills, knowledge, abilities and values for the performance of the teaching function throughout their professional life” (Estepa Murillo et al., 2005), which has recently been characterized as competencies that teachers should develop as part of their professional profile. This training, however, is mostly focused on pedagogical aspects (teaching planning, development of teaching-learning or assessment strategies, development of teaching materials) and lately on the inclusion of technological tools and Artificial Intelligence to “improve” classes -especially since the Covid-19 pandemic- and leaves aside other important aspects for the development of the teaching person. This paper presents the redesign of a workshop whose main objective is to develop intercultural competence in higher education teachers, specifically around the French language, culture and education, while guiding them in their search for mobility options to French-speaking countries, which, incidentally, are less widespread compared to Anglo-Saxon options.

References

Ander-Egg, E. (1991). El taller. Una alternativa de renovación pedagógica. Argentina: Magisterio del Río de la Plata.

Barrabás, A.M. (2014). Multiculturalismo, pluralismo cultural e interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de comunidades originarias. Revista de Ciências Sociais Configurações, 14, 11-14. https://journals.openedition.org/configuracoes/2219

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. (2024). Catálogo 2024. Obtenido de Escuela de Formación Docente y Desarrollo Académico: http://www.formaciondocente.buap.mx/formaciondocente/index.php?option=com_content&view=article&id=720&Itemid=530

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. (2024). Guía didáctica del taller Lengua, cultura y educación francesa. Escuela de Formación Docente y Desarrollo Académico.

Brown, H.D. (2006). Principles of Language Learning and Teaching. Pearson Education.

Campos Cardoso, L. M., Urbay Rodríguez, M. y Egger, R. (2018). Las habilidades en la formación de la competencia intercultural. Revista Varela, 18(49), 1-14. Obtenido de https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/75

Centro Virtual Cervantes (2024), Competencia intercultural. Diccionario de términos clave de ELE. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/compintercult.htm

CONOCER. (2017). Competencias de personas y perfiles ocupacionales. SEP. https://conocer.gob.mx/documentos/competencias-personas-perfiles-ocupacionales/

Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates.

Escalona Márquez, L. N., Cedeño-Tapia, S. J. y Virgili-Lillo, M. A. (2022). Competencia docente en el contexto de la evaluación universitaria en México. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(2), 376-398. https://doi.org/10.54674/ess.v34i2.653

Estepa Murillo, P., Mayor Ruiz, C., Hernández, E., Sánchez, M., Rodríguez, J. M., Altopiedi, M. y Torres, J. J. (2005). Las necesidades formativas docentes de los profesores universitarios. Revista Fuentes (6), s.p. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/32095/Las%20necesidades%20formativas%20docentes%20de%20los%20profesores%20universitarios.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fernández Pérez, J. (2013). Formación y práctica docente. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla; Universidad Autónoma de Tlaxcala; Ediciones Díaz de Santos.

Guzmán Suarez, E. (2024). La relevancia de la educación intercultural en la formación docente. Memorias del III Congreso Internacional de Interculturalidad y pensamiento crítico: Diálogos sobre de(s)colonización intellectual y curricular, pp. 1-9. https://es.slideshare.net/slideshow/la-relevancia-de-la-educacion-intercultural-en-la-formacion-inicial-docente/269915726#9

Hostein, N. (2019). La didáctica de la enseñanza del idioma francés como lengua extranjera. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 6(11), 1-15. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/792/1148

Maldonado Varela, C., Marinoh, M. L., & Robles, C. (2020). Incluisión y cohesión social en el marco de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Obtenido de CEPAL: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/9042832d-80fb-47ef-9f35-a306763459ba/content

Martínez-Lirola, M. (2018). La importancia de introducir la competencia intercultural en la educación superior: Propuesta de actividades prácticas. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.3

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje (5 ed.). Graó.

QS Quacquarelli Symonds Limited. (2024). Ranking QS de universidades del mundo: América Latina y el Caribe - América Central 2025. Obtenido de QS Top Universities: https://www.topuniversities.com/latin-america-central-america-rankings

Rodríguez Díez, S. (2010). Tendencias actuales en el aprendizaje-adquisición de las lenguas extranjeras: la didáctica del Francés Lengua Extranjera (FLE). Revista de la facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación de la Universidad Pública de Navarra, 8(12), 243-243. https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/112/68

Ruiz Iglesias, M. (2012). El dominio de competencias. Trillas.

Torquemada González, A. D. y Jardínez Hernández, L. (2019). La formación de competencias docentes universitarias a partir de la evaluación del desempeño del tutor. PUBLICACIONES, 49(1), 39–52. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i1.9851

UNESCO. (2005). Convención sobre la Protección y Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142919_spa

Universidad Autónoma de Baja California. (2024). Catálogo de oferta de formación docente. Obtenido de Programa de Flexible de Formación y Desarrollo Docente: https://www.uabc.mx/formacion-docente/

Universidad Autónoma de Guanajuato. (2024). Formación de profesores. Obtenido de Personal Académico: https://www.ugto.mx/2016-08-08-17-19-26/buenas-practicas-en-materia-de-proteccion-de-datos-personales-en-la-universidad-de-guanajuato/index.php?option=com_content&view=article&id=578&Itemid=181

Universidad Autónoma de Nuevo León. (2024). Programa de Capacitación Docente UANL Verano 2024. Obtenido de Dirección General de Tecnologías y Desarrollo Digital: http://eventos.uanl.mx/programa-capacitacion-docente/registro.php

Universidad Autónoma de Querétaro . (2024). Cursos y diplomados de formación docente 2024. Obtenido de Programación de cursos de Formación Docente 2024: https://www.uaq.mx/dda/index.php/novedades/125-programacion-de-cursos-de-formacion-docente-2024

Universidad Autónoma de San Luis Potosí. (2024). Talleres para profes. Potencia tu enseñanza. Obtenido de Secretaría Académica. Sistema de Bibliotecas: https://academica.uaslp.mx/eventos/2024/tic/

Universidad Autónoma de Yucatán. (2024). Catálogo del Programa Institucional de Formación y Capacitación Docente. Obtenido de Coordinación General del Sistema Bibliotecario: https://uady.mx/docentes

Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2024). Convocatoria 2024. Obtenido de Dirección de Superación Académica: https://www.uaeh.edu.mx/division_academica/superacion-academica/convocatorias.html

Universidad Autónoma del Estado de México. (2024). Calendario de las Acciones Académicas 2024. Obtenido de Dirección de Desarrollo del Personal Académico: https://didepa.uaemex.mx/SD-DIDEPA/calendario/

Universidad Autónoma del Estado de Morelos. (2024). Formación Docente. Obtenido de Departamento de Evaluación y Profesionalización de la Docencia: http://sistemas2.dti.uaem.mx/evadocente/formacion/

Universidad Veracruzana. (2024). Catálogo de cursos de Formación Pedagógica. Obtenido de Departamento de Formación Académica: https://www.uv.mx/formacionacademica/catalogo-formacion-pedagogica/

Valerio Ureña, G. y Rodríguez Martínez, M.D. (2017). Perfil del profesor universitario desde la perspectiva del estudiante. Innovación Educativa, 17(74), 109-134. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000200109#:~:text=Destacan%20las%20siguientes%20competencias%20docentes,y%20uso%20de%20experiencias%20reales.

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

1.
Prisco Sainz KL, Gómez F, María Melisa MM, Vargas Grande M. Development of intercultural competence of university teachers. A teacher training experience. Community and Interculturality in Dialogue [Internet]. 2024 Dec. 28 [cited 2025 Mar. 12];4:.128. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/128