Social networks addiction and self-perception in students, according to marjory gordon's theory– original article

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/cid2025149

Keywords:

Body Image, Social Networking, Nursing Students, Self esteem, Self perception

Abstract

Introduction: The use of social networks has been essential around the world, given their conditioning capacity, they can influence people's self-perception. Objective: To determine the relationship between addiction to social networks and alterations of the Self-Perception Pattern in students. Methods: Quantitative with correlational and cross-sectional scope, the sample consisted of 70 students. The Social Network Addiction Questionnaire and the section corresponding to pattern 7 of the Functional Patterns Assessment Guide were used. Results: A moderate positive correlation was found between Social Network Addiction and alterations in Self-Esteem (Rho = 0.374) and Body Image (Rho = 0.334). The strongest and most positive relationships were between the Excessive Use dimension with Body Image (Rho = 0.729) and Obsession with Self-Esteem (Rho = 0.667). Conclusion: There is a moderate positive relationship between Social Network Addiction and alterations of Self-Esteem and Body Image.

References

UNICEF. Estado mundial de la infancia 2017: Niños en un mundo digital. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2017); Disponible en: https://www.unicef.org/media/48611/file.

Facebook users by country 2024 [Internet]. Statista. [citado el 2 de marzo de 2025]. Disponible en: https://www.statista.com/statistiques/268136/top-15-countries-based-on-number-of-facebook-users/

Portillo Reyes V, Ávila Amaya JA, Capps JW. Relación del Uso de Redes Sociales con la Autoestima y la Ansiedad en Estudiantes Universitarios. REIP-NE [Internet]. 2021 Jan. 1 [citado el 2 de marzo de 2025];3(1):139-4. Disponible en: https://revistacneipne.org/index.php/cneip/article/view/116

Blasco Fontecilla H. El impacto de las redes sociales en las personas y en la sociedad: redes sociales, redil social, ¿o telaraña?. Tarbiya [Internet]. 21 de diciembre de 2021 [citado el 2 de marzo de 2025];(49). Disponible en: https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/15232

Nanda International. Diagnósticos Enfermeros. Definiciones Y Clasificación. 2021-2023. Herdman TH, Kamitsuru S, editores. Elsevier; 2021.

Camacho Vidal P, Díaz López A, Sabariego García JA. Relación entre el uso de Instagram y la imagen corporal de los adolescentes. Apunt. Psic. [Internet]. 2023 Oct. 13 [citado el 2 de marzo de 2025];41(2):117-22. Disponible en: https://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/1537

García Murillo AC, Puerta-Cortés DX. Relación entre el uso adictivo de Facebook y el autoconcepto en estudiantes colombianos. Rev. virtual univ. catol. norte [Internet]. 30 de enero de 2020 [citado el 2 de marzo de 2025];(59):27-44. Disponible en: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1142

Khatiban M, Tohidi S, Shahdoust M. The effects of applying an assessment form based on the health functional patterns on nursing student’s attitude and skills in developing the nursing process. Int J Nurs Sci [Internet]. 2019 [citado el 2 de marzo de 2025];6(3):329–33. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnss.2019.06.004

Shah J, Das P, Muthiah N, Milanaik R. Tecnología de la nueva era y redes sociales: implicaciones psicosociales para los adolescentes y la necesidad de medidas de protección. Curr Opin Pediatr [Internet]. 2019 [citado el 2 de marzo de 2025];31(1):148–56. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30507648/

Estadísticas de la situación Digital en Ecuador 2021-2022 [Internet]. Branch Agencia. 2022 [citado el 2 de marzo de 2025]. Disponible en: https://branch.com.co/marketing-digital/estadisticas-de-la- situacion-digital-en-ecuador-2021-2022/

Collantes KD, Tobar A. Adicción a redes sociales y su relación con la autoestima en estudiantes universitarios: Social Media Addiction and Its Relationship with Self-Esteem in University Students. LATAM [Internet]. 1 de febrero de 2023 [citado el 8 de marzo de 2025];4(1):848-60. Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/300

Lara Flores MX, Bonilla Basantes PJ. Autoestima y su relación con la ideación suicida en estudiantes universitarios. Ciencia Latina [Internet]. 27 de diciembre de 2022 [citado el 8 de marzo de 2025];6(6):10114-30. Disponible en: https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4120

Escurra Mayaute M, , Salas Blas E. CONSTRUCCIÓN Y VALIDACIÓN DEL CUESTIONARIO DE ADICCIÓN A REDES SOCIALES (ARS). Liberabit. Revista Peruana de Psicología [Internet]. 2014 [citado el 8 de marzo de 2025];20(1):73-91. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68631260007

Rendón M, Peralta S, Lidia Muñoz N, et al. GUIA DE VALORACIÓN DE ENFERMERIA SEGÚN PATRONES FUNCIONALES DE SALUD DE M. GORDON PARA LA PERSONA ADULTA. LA ACADEMIA DE ENFERMERIA CLINICA. Hermosillo Sonora [Internet]. 2015 Sep ; Available from: https://enfermeria.unison.mx/wp-content/uploads/2015/02/GUIA-DE-VALORACION-DE-ENFERMERIA-250915.pdf

Lucciarini F, Losada AV, Moscardi R. Anorexia y uso de redes sociales en adolescentes. Av. psicol. [Internet]. 16 de junio de 2021 [citado el 8 de marzo de 2025];29(1):33-45. Disponible en: https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2348

Portillo Reyes V, Ávila Amaya JA, Capps JW. Relación del Uso de Redes Sociales con la Autoestima y la Ansiedad en Estudiantes Universitarios. REIP [Internet]. 2021 Jan. [citado el 8 de marzo de 2025] ;3(1):139-4. Disponible en: https://www.revistacneipne.org/index.php/cneip/article/view/116

Pillaca J. ADICCIÓN A REDES SOCIALES Y AUTOESTIMA EN ESTUDIANTES DE UNA UNIVERSIDAD PRIVADA DE LIMA SUR. ACPP [Internet]. Marzo 2021 [citado el 8 de marzo de 2025] ;4(2):356-78. Disponible en: http://201.234.119.250/index.php/ACPP/article/view/237

Aguilera Vásconez RP, Gusqui Cayo LH, Buñay Guisñan PA, Olivo Silva EG, Guamán Ledesma JL. Adicción a redes sociales y autoestima en jóvenes universitarios. Rev Habanera Ciencias Médicas [Internet]. 2025 [citado el 22 marzo de 2025]; 24 . Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/5969

Hidalgo-Fuentes S, Martínez-Álvarez I, Sospedra-Baeza MJ. Autoestima y procrastinación en el ámbito académico: un meta-análisis. REFU [Internet]. 25 de enero de 2022 [citado el 22 de marzo de 2025];24(1):77-89. Disponible en: https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/19907

Arias Chiluisa AD, Guadalupe Núñez SV. Estrés académico y su relación con la autoestima en estudiantes de enfermería. Ibero-American Journal of Education & Society Research [Internet]. 2024 [citado el 22 de marzo de 2025];4(1):102–9. Disponible en: https://edsociety.iberojournals.com/index.php/IBEROEDS/article/view/658

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

1.
Arias Constante FF, Fernández Nieto M. Social networks addiction and self-perception in students, according to marjory gordon’s theory– original article. Community and Interculturality in Dialogue [Internet]. 2025 Jun. 20 [cited 2025 Aug. 21];5:149. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/149