Gender, gender-based violence and training on the Micaela Law
DOI:
https://doi.org/10.56294/cid202229Keywords:
Gender-Based Violence, Micaela Law, Argentina, Gender PerspectiveAbstract
Introduction: gender-based violence is a pervasive and underestimated issue worldwide, affecting all societal aspects, including universities. While Argentina has made progress in gender rights, universities still struggle with gender-based violence due to enduring patriarchal structures.
Development: gender violence persists in universities, perpetuating androcentric biases in teaching, leadership, and decision-making. The Micaela Law, passed in 2018, mandates gender training for government officials, including universities, aiming to combat this issue. The National University of Avellaneda and others have initiated gender training programs in response to this law. The Inter-University Network for Gender Equality and Against Violence (RUGE), integrated into the National Inter-University Council (CIN), promotes gender equality within universities through policies, strategies, and protocols.
Conclusions: implementing the Micaela Law and integrating the gender perspective in universities are essential steps towards fostering inclusive academic environments. This aligns with international obligations and contributes to creating a more egalitarian society
References
1. Buquet A, Cooper JA, Mingo A. Intrusas en la Universidad. Universidad Nacional Autónoma de México; 2013.
2. Primante V, Espeche M. La Ley Micaela en Argentina y la posibilidad de tejer estrategias superadoras del abordaje punitivista de la violencia. Universidades 2021; 72:79-84.
3. Rovetto FL, Figueroa NE. “Que la universidad se pinte de feminismos” para enfrentar las violencias sexistas 2017.
4. Ballarín Domingo P. Los códigos de género en la universidad. Revista iberoamericana de educación 2015.
5. Salinas E, Pérez S, Saravia S, Baez VC, Galarza V, Antelo VS. Identificación de pacientes e Identidad de género: conocimientos y actitudes hacia la atención de pacientes trans desde la perspectiva del personal de enfermería. Salud, Ciencia y Tecnología 2023;3:418-418. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023418.
6. Larena R, Roldán SM. VIOLENCIA DE GÉNERO EN LAS UNIVERSIDADES: INVESTIGACIONES Y MEDIDAS PARA PREVENIRLA. Trabajo Social Global-Global Social Work 2010;1:202-19. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v1i2.911.
7. Página|12. Mujeres, universidad y “techo de cristal”: una deuda pendiente | OPINIÓN. PAGINA12 1649878560. https://www.pagina12.com.ar/415063-mujeres-universidad-y-techo-de-cristal-una-deuda-pendiente
8. Torlucci S, Vazquez Laba V, Pérez Tort M. La segunda reforma universitaria: políticas de género y transversalización en las universidades. A segunda reforma da universidade: políticas de gênero e integração nas universidades 2019;no. 9. https://doi.org/10.24215/24517836e016.
9. Cruz LMSDL, Fernández CA de. Factores asociados a la violencia contra los estudiantes de enfermería del internado rotativo. Salud, Ciencia y Tecnología 2023; 3:464-464. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023464.
10. Corleto B, Gabriela A. Perfiles educativos 2011;33:211-25. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982011000500018&lng=es&nrm=iso&tlng=es.
11. Ronconi L. La violencia de género en las universidades. Análisis de las respuestas institucionales en la Facultad de Derecho de la UBA. ¿Hacia un cambio de mirada? Perspectivas de género en la educación superior: una mirada latinoamericana © Isabel C Jaramillo Sierra y Lina F Buchely Ibarra (coords), y varias autoras Cali: Universidad Icesi; Red Alas 2020.
12. Lezcano S. Construyendo nuevas subjetividades: el caso de la Ley Micaela. Actas de Periodismo y Comunicación Social 2021; 7(2).
13. Calzoni. Educación e Inclusión. Garabombo 2 | PDF | Nación | Democracia. Scribd s. f. https://es.scribd.com/document/380729012/Calzoni-Educacion-e-Inclusion-Garabombo-2
14. Cardoza W, Rodriguez C, Pérez-Galavís A, Ron M. Work psychosocial factors and stress in medical staff in the epidemiology area of a public institution. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria 2023;3:52-52. https://doi.org/10.56294/ri202352.
15. La violencia de género: de cuestión privada a problema social - ProQuest s. f. https://www.proquest.com/openview/893f77818ed29a2225283fe08c52d34b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4852148
16. Vallejos A, Freire V. Ley Micaela en la Universidad Nacional de Lanús. Aportes para la erradicación de las violencias por razones de género 2021.
17. Vazquez Laba VP, Perez Tort M. La segunda gran reforma universitaria: Género y feminismo para la creación de políticas de igualdad. Red Interunivesitaria por la Igualdad de Género y contra las Violencias; Consejo Interuniversitario Nacional; 2021.
18. Galeano I. Agresiones sufridas y factores determinantes de la violencia física y no física hacia el personal de enfermería por pacientes y acompañantes. Salud, Ciencia y Tecnología 2022;2:52-52. https://doi.org/10.56294/saludcyt202252.
19. Zamora AR, Miranda RP, Cruz IAR, López YS, Pedroso MS, Robaina LP. Caracterización clínico–epidemiológica del intento suicida. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria 2022;2:20-20. https://doi.org/10.56294/ri202220.
20. Romero G. ¿Impacta el mobbing en los testigos?: Un estudio observacional en el personal de enfermería de un hospital del conurbano bonaerense. Salud, Ciencia y Tecnología 2021;1:6-6. https://doi.org/10.56294/saludcyt20216.
21. Lindblom CE. El proceso de elaboración de políticas públicas. Instituto Nacional de Administración Pública (INAP); 1991.
22. García MVQ. El Sistemas de cuidado y políticas públicas en Uruguay: Análisis desde la perspectiva de corrientes múltiples. Revista de Salud Pública 2020; 24:18-28.
23. Implementación de las políticas, La – MA Porrúa s. f. https://maporrua.com.mx/product/implementacion-de-las-politicas-la/
24. Arias E. Evaluacion de Proyectos de Inversion En La Empresa Sapag Chain Nassir 1era edicion s. f
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María del Valle Rodriguez (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.