Use of videos as a method of learning in social service projects

Authors

  • Guillermo Pérez Hernández Centro de tecnologías en cómputo y comunicación, Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán, Universidad Nacional de México. México Author https://orcid.org/0000-0002-9287-8704
  • Nelly Rigaud Téllez Matemáticas, Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán, Universidad Nacional de México. México Author https://orcid.org/0000-0002-2719-5464
  • José Juan Rico C Centro de tecnologías en cómputo y comunicación, Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán, Universidad Nacional de México. México Author
  • Leonel Gualberto López S Matemáticas, Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán, Universidad Nacional de México. México Author
  • Omar García L Matemáticas, Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán, Universidad Nacional de México. México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/cid2023100

Keywords:

Digital Resources, Didactic Video, Teaching-Learning Strategies, Education, Virtual Learning Resource

Abstract

The impulse that accelerated the adoption of digital resources in education was the COVID-19, although many teachers and students were already using these resources effectively, they did not represent the majority and did not cover all educational levels, the transition was gradual, which required a great effort from both parties and everyone had to use new resources and digital tools to meet current educational demands, in addition to using teaching-learning strategies, which resulted in new skills and better opportunities for professional development. The support and collaboration between different areas and disciplines was fundamental for the success of education in this new modality. The use of video as a virtual learning resource is one of the challenges that add to this experience of digital transformation, in which the teacher must face the current challenges with the intention of innovating and adapting to changes quickly. The purpose of this project is to describe the process of creating a didactic video to reinforce the knowledge of a particular subject

 

References

1. Molina Gómez A, Roque Roque L, Garcés Garcés B, Rojas Mesa Y, Dulzaides Iglesias M, Selín Ganén M. El proceso de comunicación mediado por las tecnologías de la información. Ventajas y desventajas en diferentes esferas de la vida social. MediSur 2015;13:481-93.

2. Dubois A, Cortés JJ. Nuevas Tecnologías de la Comunicación para el Desarrollo Humano. 1ra ed. hegoa; 2005.

3. Morales Salas RE. El video como recurso didáctico digital que fortalece el aprendizaje virtual. Edutec Rev Electrónica Tecnol Educ 2021:186-202. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1939.

4. García Matamoros M. Uso Instruccional del video didáctico. Rev Investig 2014;38:43-68.

5. Sigüenza J. Diseño de materiales docentes multimedia en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Cuad Doc Multimed 1999;8:111-26.

6. Rodríguez Gamboa D, Pedraza Martínez D, Aria Torrens E. El video. Su utilización como medio de enseñanza en las ciencias naturales. Rev Estud Desarro Soc Cuba América Lat 2015;3:74-83.

7. Salinas Ibáñez J. El rol del profesorado en el mundo digital. Simp. Sore Form. Inicial Prof. Educ. 1ra ed., Girona, España: Universitat de Girona, Institut de Ciències de l’Educació; 2000.

8. Kemp S. Datareportal. Digit 2022 World´s Top Website 2022. https://datareportal.com/reports/digital-2022-worlds-top-websites.

9. Pattier D. Referentes educativos durante la pandemia de la COVID-19: El éxito de los edutubers. Publicaciones 2021;51:533-63. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18080.

10. Cabero Almenara J, Alonso Garcia CM, editores. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw-Hill; 2006.

11. Yanacallo Escorza A. El tiempo libre y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de septimo grado paralelo «A» de la escuela Carlos Aguilar en la parroquia de Cumbayá, cantón Quito, provincia Pichincha. Tesis para obtener el título profesional de Licenciado en Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Ambato, 2013.

12. Salazar Salazar A. El video como instrumento de evaluación. Rev Univ Informática RUNIN 2020;7:20-6.

13. Gonzalez-Argote J, Gonzalez-Argote D. 10 Best practices in Immersive Learning Design and 10 points of connection with the Metaverse: a point of view. Metaverse Basic Appl Res 2023;2:7-7. https://doi.org/10.56294/mr20237.

14. Santamaría Ramos A. Los medios audiovisuales como apoyo para el desarrollo del enfoque comunicativo y por tareas en el aprendizaje de la lengua extranjera. Tesis para obtener el título profesional de Licenciado en Educación. Universidad de Valladolid, 2014.

15. Bravo Ramos L. ¿Qué es el vídeo educativo? Comunicar 1999;6:100-5.

16. Sevillano García ML, Aguaded Gómez JI. Medios, recursos didácticos y tecnología educativa. Madrid: UNED Pearson; 2011.

17. Sánchez RM. Vídeos 360o como herramienta de entrenamiento de habilidades sociales con alumnado TEA. Metaverse Basic Appl Res 2023;2:34-34. https://doi.org/10.56294/mr202334.

18. Schneider J. Estilos de aprendizaje y autismo. Rev Bol Redipe 2017;6:57-64.

19. Torreblanca EAM, García MB. Proposal of an instructional design on linking the use of Wayuu myths and legends supported by multimedia applications to strengthen reading and writing skills. Metaverse Basic Appl Res 2022;1:10-10. https://doi.org/10.56294/mr202210.

20. Torreblanca EAM, García MB. Use of Wayuu myths and legends supported by multimedia applications to strengthen reading and writing skills. Metaverse Basic Appl Res 2023;2:28-28. https://doi.org/10.56294/mr202328.

21. Tourón J, Santiago Raúl. The Flipped Classroom Cómo Convertir la Escuela en un Espacio de Aprendizaje. Estado de México: Oceano Grupo Editoria, S.A.; 2014.

22. Serrano Pastor R, Casanova López O. Recursos tecnológicos y educativos destinados al enfoque pedagógico Flipped Learning. REDU. Rev Docencia Univ 2018;16:155-74

Downloads

Published

2023-11-27

How to Cite

1.
Pérez Hernández G, Rigaud Téllez N, C JJR, López S LG, García L O. Use of videos as a method of learning in social service projects. Community and Interculturality in Dialogue [Internet]. 2023 Nov. 27 [cited 2024 Dec. 21];3:100. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/30