Social projection of Pharmacology from medical education

Authors

  • Yangel Fuentes Milián Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Hospital General Docente “Abel Santamaría Cuadrado”. Pinar del Río. Cuba Author https://orcid.org/0009-0008-0723-851X

DOI:

https://doi.org/10.56294/cid202384

Keywords:

Pharmacology, Society, Medical Education

Abstract

Introduction: pharmacology has been positioned as a fundamental pillar of university medical training, and as such, it obeys a process that contributes to increasing the skills of future health professionals.
Objectives: describe the link between Pharmacology and society, from medical education.
Methods: a documentary review was carried out on the social projection of Pharmacology from medical education, in national and foreign publications, using the PubMed, Scielo and Dialnet databases. All documents published in the last five years were selected, which included the keywords: Pharmacology, Society, Medical education.
Conclusions: from medical education, Pharmacology must achieve greater social reach in relation to new advances in science and technology. Thus enabling comprehensive training of the future doctor in the solution of health problems through adequate prescription and rational use of medications

References

1. Ponce Alencastro JA. La Farmacología en la educación médica universitaria. RECIMUNDO. 2020;4(4):129-37.

2. Ponce Alencastro JA. La Farmacología en tiempos de Covid - 19: Desafíos de su enseñanza y aplicación profesional. RECIMUNDO. 2021;5(1 (Suple):149-63.

3. Sánchez Domínguez EM, Reyes González JI, Leyva León Ángela I. Los contenidos farmacológicos en la carrera de Estomatología: un problema social de la ciencia y la tecnología: los contenidos farmacológicos, la ciencia y la tecnología. Didáctica y Educación. 2021;12(6):195-204.

4. de Armas Mesa R, Hatim Ricardo A, Salas Perea R. Relación universidad-sociedad como base para la educación permanente en salud. Educ Med Super. 1997; 11( 2 ): 101-106.

5. Peacok Aldana S, Cala Calviño L, Labadié Fernández S, Sollet Medina KR, Gámez Fernández Y. Consideraciones sobre el programa de Farmacología General en el plan de estudio D para la carrera de medicina. MEDISAN. 2021; 25(2):526-543.

6. Fernández García Ariana, Quiñones La Rosa Ileana, Álvarez Céspedes Teresa María. Estilo de vida y rendimiento académico en Farmacología de los estudiantes de Estomatología. Rev haban cienc méd. 2020; 19(3):e3012.

7. Cala Calviño Leidys, Álvarez González Rosa María, Ramos Hernández Leonardo, Martínez Novellas Yolanda, Mendo Alcolea Neyti, Labadié Fernández Sandra. Aprendizaje de la Farmacología Clínica desde la percepción estudiantil. EDUMECENTRO. 2017; 9(4):49-65.

8. Gutmann J, Kühbeck F, Berberat PO, Fischer MR, Engelhardt S, Sarikas A. Use of Learning Media by Undergraduate Medical Students in Pharmacology: A Prospective Cohort Study. PLoS ONE. 2015;10(4)

Downloads

Published

2023-11-24

How to Cite

1.
Fuentes Milián Y. Social projection of Pharmacology from medical education. Community and Interculturality in Dialogue [Internet]. 2023 Nov. 24 [cited 2025 Mar. 12];3:84. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/38