Understanding Departure: Diversity of Perspectives on Death in Societies and Religions
DOI:
https://doi.org/10.56294/cid202381Keywords:
Diversity, Death, Culture, Society, CommunityAbstract
For biomedicine, "death is the irreversible loss of the capacity and content of the consciousness that provides the essential attributes of the human being and that integrate the functioning of the organism as a whole". Until well into the 19th century, the organ that determined a person's death was the heart. If the heart stopped beating, death had won the battle; however, with the advance of medicine, other signs are considered to declare a person dead. Among these biological signs are the cessation of brain function, breathing, blood circulation and when the heart stops beating. Doctors affirm that a brain-dead person manifests the absence of movements, repeated grimaces, incessant blinking, not responding to light and not breathing independently. To conclude with this essay, we must recognize the importance for us as health professionals who evidence death in our daily lives to be aware of the concept of death since this allows us to articulate the attitudes that are socially assumed in front of it and in general, with the social game; and, at the same time, how this practice favours that awareness and know how different cultures, societies and religions face death, in order to be able to be nurses with an intercultural vision about death
References
1. Martos JAF, González LA. Etnografías de la muerte y las culturas en América Latina. Univ de Castilla La Mancha; 2007.
2. Alonso JP, Aisengart Menezes R. Variaciones sobre el «buen morir»: Un análisis comparativo de la gestión del final de la vida en cuidados paliativos en Argentina y Brasil. Intersecciones en antropología 2012;13:461-72.
3. Luca AD, Lezama JL, Luca AD, Lezama JL. La crisis del sistema de la vida. Reflexiones para una ecología política de la esperanza. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales 2021;66:475-99. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2021.242.79328.
4. Gayol S, Kessler G. Muertes que importan: Una mirada sociohistórica sobre los casos que marcaron la Argentina reciente. Siglo XXI Editores; 2019.
5. Salvi V. De vencedores a víctimas : memorias militares sobre el pasado reciente en la Argentina 2012:1-229.
6. Aulet Serrallonga S, Hakobyan K. Turismo religioso y espacios sagrados: una propuesta para los santuarios de Catalunya 2011.
7. Caycedo Bustos ML. La muerte en la cultura occidental: antropología de la muerte. Revista Colombiana de Psiquiatría 2007;36:332-9.
8. Munilla Cabrillana G. Antropología de la religión : una aproximación interdisciplinar a las religiones antiguas y contemporáneas 2012:1-504.
9. Arellano OL, Martin FPS. Salud y Sociedad. Aportaciones del Pensamiento Latinoamericano. Medicina Social / Social Medicine 2006;1:82-102.
10. Alarcón MN, Jiménez M del PM, Toranzo FM. Modelo causal del prejuicio religioso. Anales de Psicología / Annals of Psychology 2011;27:852-61.
11. Alizade M. Clínica con la muerte. Ediciones Biebel; 2021.
12. Baltés C. Arte y Belleza en la Muerte. Vision Libros; 2007.
13. Aznar Sala FJ. La religiosidad en un contexto secular. SCIO 2017:297-317.
14. Pellizzaro S, Arnalot J, Broseghini S. La muerte y los entierros 1978.
15. León JL de. La muerte y su imaginario en la historia de las religiones. Universidad de Deusto; 2008.
16. Gil FM. Acuérdate De Tus Postrimerías Y No Pecarás Jamás. Las Implicaciones Del Modelo De La Buena Muerte. Historia Social 2007:23-46.
17. Sarrazin JP. Religión: ¿sabemos de lo que estamos hablando? Examen sobre la viabilidad de una categoría analítica para las ciencias sociales. Criterio Libre 2018;16:67-84.
18. Políticas de la memoria. La historia del informe nunca más - ProQuest s. f. https://www.proquest.com/openview/b3f4fffe07d55167a6db3a916135a861/1?pq-origsite=gscholar&cbl=426361 (accedido 28 de octubre de 2023).
19. Araujo Hernández M, García Navarro S, García-Navarro EB. Abordaje del duelo y de la muerte en familiares de pacientes con COVID-19: revisión narrativa. Enfermería Clínica 2021;31:S112-6. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2020.05.011.
20. de la Herrán Gascón A, Cortina Selva M. La muerte y su enseñanza. Diálogo filosófico 2009:499-516.
21. Poch Avellan C. ¿Por qué es necesaria una pedagogía de la muerte? Cuadernos de pedagogía 2009.
22. Beyer P. Definir la religión desde una perspectiva internacional: identidad y diferencia en las concepciones oficiales. Alteridades 2006:11-27.
23. Frigerio A. Encontrando la religión por fuera de las “religiones”: Una propuesta para visibilizar el amplio y rico mundo social que hay entre las “iglesias” y el “individuo”. Relig soc 2021;40:21-48. https://doi.org/10.1590/0100-85872020v40n3cap01.
24. Alastuey EB, Luckmann T. El fenómeno religioso: presencia de la religión y de la religiosidad en las sociedades avanzadas. Centro de Estudios Andaluces; 2008.
25. Carbonelli M, Griera M. Políticas públicas y religión: arreglos, continuidades y tensiones. Sociedad y religión 2016;26:155-62.
26. Torre R de la. El estudio de la religión en México enmarcado en el campo intelectual y el campo del poder: The study of religion in Mexico framed in the intellectual field and the field of power. Sociedad y religión 2014;24:67-91.
27. Pérez D, Brian A. La antropología de la muerte: Autores, enfoques y períodos. Sociedad y religión 2012;22:0-0.
28. Bergson H. Las dos fuentes de la moral y de la religión. Trotta; 2023.
29. Algranti JM. Polìtica y religiòn en los màrgenes: Nuevas formas de participaciòn social de las mega-iglesias evangélicas en la Argentina. Fundaciòn Centro de Integraciòn, Comunicaciòn, Cultura y Sociedad; 2010.
30. Beltran Cely WM. Pluralización religiosa y cambio: social en Colombia. Theologica Xaveriana 2013;63:57-85.
31. Ceriani Cernadas C. La religión como categoría social: encrucijadas semánticas y pragmáticas. Revista cultura y religión 2013;7:10.
32. Miguel G Carlos. La religión en la sociedad postsecular. Editorial Universidad del Rosario; 2014.
33. Mauricio Beltrán W. Descripción cuantitativa de la pluralización religiosa en Colombia. Universitas Humanística 2012:201-37.
34. Berger PL. Reflections on the Sociology of Religion Today. Sociology of Religion 2001;62:443-54. https://doi.org/10.2307/3712435.
35. Toniol R. Espiritualidade que faz bem: Pesquisas, políticas públicas e práticas clínicas pela promoção da espiritualidade como saúde. Sociedad y religión 2015;25:110-46
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Noemi Dora Gomez , Kjara Aidee Limachi , Giselle Daiana Mendez , Andrea Soledad Ramirez , Anahi Juliana Saavedra , Marina Lilliam Taboada (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.