Humanized Care of Nursing Students of the Adventist Technological Institute of Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas

Authors

  • Raquel Anabel Cabrera Ponce Instituto Superior Tecnológico Adventista del Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador Author
  • Melany Yelixa Solorzano Sabando Instituto Superior Tecnológico Adventista del Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador Author
  • Miguel Ángel Enríquez Jácome Instituto Superior Tecnológico Adventista del Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador Author
  • Jenrry Fredy Chávez-Arizala Instituto Superior Tecnológico Adventista del Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador Author https://orcid.org/0000-0002-4927-8113

DOI:

https://doi.org/10.56294/cid202598

Keywords:

Humanized Care, Students, Nursing, Care, Sociodemographics

Abstract

Caring is a human activity that is defined as a relationship and a process whose purpose goes beyond simply treating illnesses. In the field of nursing, care is considered the essence of the profession. Humanized care is essential in the ethical and social values of nurse-patient care, implying the application of ethical principles and the student's self-perception. This process is based on the connection and shared experiences between the nurse and the patient. The objective of this research was to determine the level of applicability of humanized care in relation to the sociodemographic data of the Nursing students of the Adventist Technological Institute of Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas 2021. No relationship was found between the age of the students and the perception of humanized care (X² = 6.382; P = 0.1759). There was also no association between gender and humanized care (X² = 1.787; P = 0.4092). The students' degree did not show a relationship with humanized care (X² = 3.414; P = 0.1814). However, there is a significant relationship between the level of the student cycle and humanized care (X² = 17.615; P = 0.024) at the regular level. The results suggest that academic development influences the ability to provide more humanized care

References

1. RAE. deshumanización | Diccionario de la lengua española [Internet]. «Diccionario de la lengua española» - Edición del Tricentenario. [cited 2024 Sep 14];Disponible en: https://dle.rae.es/deshumanización

2. Báez-Hernández FJ, Nava-Navarro V, Ramos-Cedeño L, Medina-López OM. El significado de cuidado en la práctica profesional de enfermería. Aquichan [Internet] 2009 [cited 2024 Sep 14];9(2). Disponible en: https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/1476

3. Matesanz Santiago MÁ. Pasado, presente y futuro de la Enfermería: una aptitud constante. Rev Adm Sanit [Internet] 2009 [cited 2024 Sep 14];7(2):243–260. Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-revista-administracion-sanitaria-siglo-xxi-261-articulo-pasado-presente-futuro-enfermeria-una-13139761

4. Guerrero-Ramírez R, Riva MEM-L, Cruz-Ruiz MDL. Cuidado humanizado de enfermería según la teoría de Jean Watson, servicio de medicina del Hospital Daniel Alcides Carrión. Lima- Callao, 2015. Revista Enfermería Herediana [Internet] 2016 [cited 2024 Sep 14];9(2):133–133. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RENH/article/view/3017

5. Ramírez P, Müggenburg C. Relaciones personales entre la enfermera y el paciente. Enfermería universitaria [Internet] 2015 [cited 2024 Sep 14];12(3):134–143. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-70632015000300134&lng=es&nrm=iso&tlng=es

6. Coates CJ. The Caring Efficacy Scale: nurses’ self-reports of caring in practice settings. Adv Pract Nurs Q 1997;3(1):53–59.

7. Ramos Guajardo S, Ceballos Vasquez P, Ramos Guajardo S, Ceballos Vasquez P. Cuidado humanizado y riesgos psicosociales: una relación percibida por profesionales de enfermería en Chile. Enfermería: Cuidados Humanizados [Internet] 2018 [cited 2024 Sep 15];7(1):3–16. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2393-66062018000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

8. Vasques Brandão R, Solano Araujo I, Veit EA. Validación de un cuestionario para investigar concepciones de profesores sobre ciencia y modelado científico en el contexto de la física. REIEC [Internet] 2015 [cited 2024 Feb 27];6(1):43–60. Disponible en: https://reiec.unicen.edu.ar/reiec/article/view/68

9. Casimiro Z. CALIDAD DE CUIDADOS HUMANIZADOS QUE BRINDA EL PROFESIONAL DE ENFERMERÍA EN LOS SERVICIOS DE HOSPITALIZACIÓN DE UN HOSPITAL PÚBLICO DE HUÁNUCO 2016 [Internet]. 2016 [cited 2024 Sep 15];Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/84496926.pdf

10. Prías Vanegas HE. CUIDADO HUMANIZADO: UN DESAFÍO PARA EL PROFESIONAL DE ENFERMERÍA. Revisalud [Internet] 2017 [cited 2024 Sep 14];3(1). Disponible en: https://www.recia.edu.co/index.php/revisalud/article/view/575

11. Valencia Gutiérrez NV. Autovaloración del cuidado humanizado por estudiantes de Enfermería. Metas de enfermería [Internet] 2021 [cited 2024 Sep 15];24(1):2. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7746908

12. Cevallos Mejía CI. Percepción del cuidado humanizado y satisfacción de las pacientes puérperas atendidas en el Centro de Salud Materno Infantil “Alfonso Oramas González” Duran - Ecuador, 2019 [Internet]. 2020 [cited 2024 Sep 14];Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/46832

13. Gualdrón M, Barrera-Ortega K, Parra-González N. Percepción de la enseñanza en cuidado humanizado vs la práctica formativa por estudiantes de enfermería. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería [Internet] 2019 [cited 2024 Sep 15];7(S1):7–12. Disponible en: https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1680

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Cabrera Ponce RA, Solorzano Sabando MY, Enríquez Jácome M Ángel, Chávez-Arizala JF. Humanized Care of Nursing Students of the Adventist Technological Institute of Ecuador, Santo Domingo de los Tsáchilas. Community and Interculturality in Dialogue [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2024 Oct. 11];5:98. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/98